- Dropshippers houden zich vaak niet aan de wettelijke regels voor onlineverkoop, meldt de Consumentenbond op basis van onderzoek.
- Ook zijn consumenten ontevreden over de verkopers door lange levertijden, tegenvallende kwaliteit, hoge retourkosten en slechte bereikbaarheid.
- Maar liefst 88 procent van de ondervraagden die ooit iets bij een dropshipper bestelde, had dit achteraf liever niet gedaan.
- Lees ook: Lage prijzen zorgen voor fors hogere uitgaven bij Chinese webshops door Nederlanders
Dropshippers maken er een puinhoop van, meldt de Consumentenbond op basis van een onderzoek naar honderd websites van deze verkopers.
De webwinkels houden zich vaak niet aan de wettelijke regels voor onlineverkoop. Ook zijn consumenten ontevreden over de verkopers door lange levertijden, tegenvallende kwaliteit, hoge retourkosten en slechte bereikbaarheid.
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad, die bestellingen van klanten doorsturen naar een fabrikant of groothandel, meestal in China. De fabrikant of groothandel stuurt het product vervolgens direct naar de klant.
Het overgrote deel van de dropshippers voldoet volgens de Consumentenbond niet aan de wettelijke regels. Ze vermelden bijvoorbeeld geen telefoonnummer, retouradres, of KVK-nummer op hun site. Terwijl dat wel verplicht is. Ook pronken veel verkopers met veel mooiere reviewscores dan ze werkelijk hebben.
En hoewel webwinkels duidelijk moeten zijn over retourkosten, zeggen 82 winkels niets over de hoogte daarvan. De meeste dropshippers vermelden alleen dat retourkosten voor rekening van de consument zijn.
'Consument moet beter beschermd worden'
De Consumentenbond vroeg ook ruim 2.500 panelleden naar hun ervaringen met dropshippers. Maar liefst 88 procent van de ondervraagden die ooit iets bij een dropshipper bestelde, had dit achteraf liever niet gedaan.
"De problemen met dropshipping zijn legio en hardnekkig", stelt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. De meeste dropshippers realiseren zich volgens haar niet dat ondernemen ook verplichtingen met zich meebrengt. "Consumenten moeten echt beter beschermd en geïnformeerd worden. Daarom hebben we onze bevindingen gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt", aldus Molenaar.